Lesní zahrada

Fotoalbum tématu (5) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
 
Angua
24 příspěvků 01.07.10 19:22
Lesní zahrada

Vedle pozemku, na kterém budeme stavět, máme les - je to spíš taková habrová buš :lol: , ale chtěli bychom to tam nějak zvelebit - nějaké posezení, možná domeček na hraní pro děti… Přesně ještě nevíme. Snažím se najít nějakou inspiraci, ale moc se mi to nedaří, jestli máte nějaký tip, kde se dá něco podobného omrknout, budu moc ráda :mrgreen:

Stejně tak uvítám jakékoli tipy, rady, nápady, co s tím. Jestli by tam šlo třeba i něco nasadit (ideálně něco nejedovatého, co bude růst samo a srny to nemají rády :lol: ) - jsem takový zahradník začátečník, spíš ani to ne, tak se v tom vůbec nevyznám. Napadlo mě třeba maliní?

Je jasné, že se to bude muset prořezat, dost vyčistit, součástí je i bývalý lom, ten asi zasypat (nebo bych tam chtěla ten dětský domeček - takovou hobití noru v zemi)…

Ráda bych spíš ponechala přirozenějšího ducha, není mým cílem vytvořit z toho pěstěnou zahradu - prostě aby se z toho stal „obytný les“ :lol: - ať je to stále les, ale je jasné, že někomu patří a nikdo nám tam nemá chodit :lol: :lol: :lol:

Ještě zkusím přidat nějaké fotky, jak to tam vypadá - pro představu…

Pohled zvenčí :lol:

Vede tam cestička

Lom

Pohled do lesa, je tam taková plošinka - možná na posezení… 

Povrch je kamenitý

Díky moc za všechny nápady, odkazy a postřehy!!! :palec:

Reakce:
 
Jura007
192 příspěvků 01.07.10 19:57

Angu, co tak postupně část habrů vyměnit za duby, buky, jedle a břízy (…) a bylinné patro doplnit třeba o kapradiny, nějaké léčivé trvalky původem z jihu Moravy (kostival, medovník, …) To máte ovšem pro nejbližších třicet let co dělat…

 
Angua
24 příspěvků 01.07.10 20:45

Juro, to zní pěkně… Akorát teda by to byla fuška, ale muž touží po vzrostlých dubech a javorech a tak :lol: Jak dlouho to tak asi roste? To bysme měli tak na důchod, ne? :mrgreen: Bříza je tam jedna určitě (na předposledním obrázku :lol: ), pak taková větší lípa, na kraji nějaká planá třešeň nebo co to je a modřín - jinak je to listnaté. Asi to chce i důkladně projít a podívat se, co to tam přesně máme.

Ještě vlastně nevím, jak s tím prořezáváním - děda to právě kdysi prořezal a teď z jednoho místa roste třeba 5 i více kmenů. Nechala bych třeba jeden nejsilnější a ostatní ufikla - ale jak zabránit tomu, aby mi tam znova vyrostly? Zařezávat? Něčím zatřít? Nebo úplně jinak? :think:

To kapradí tam bude hezké, to mě též pak napadlo. A jak s tím? Půjdu normálně do lesa, vykutám si kapradí a u sebe si ho zase zakutám a poroste to? :mrgreen:

Ty léčivé trvalky myslíš spíš asi na kraj lesa? Nebo to poroste i uvnitř? Teď nám tam na kraji rostou nějaké kvítka se žlutými a fialovými květy, jakoby hluchavkovitého typu (si nemůžu vzpomenout, jak se tomu nadává :roll: ) a lesní jahody :mrgreen:

 
Jura007
192 příspěvků 01.07.10 21:09

Dub roste hodně pomalu, buk je jen o málo rychlejší… Bříza je v přírustkách dost rychlá.
Kapradí se rozmnožuje výtrusama, ne semenama. Chtělo by to v době tvorby výtrusů rozprostřít pod dospělou rostlinu nějakou pórovitou hmotu (klidně houbičku na nádobí…), kterou pak zahrabeš jako „výsev“ a necháš kapradí vyrůst. Možná by šlo použít i vlnitou lepenku, ketrá se pak v půdě rozloží, ale nevím - nezkoušel jsem to…
A ještě pro inspiraci fotka jedné dost nezvyklé kapradiny - jelení jazyk celokrajný. Tahle kapradina roste určitě v Moravském krasu, fotka je z brněnské botanické zahrady. Je to vývojově nejstarší kapradina, proto působí tak exoticky; prý tady byla už před dinosaurama…

 
Jura007
192 příspěvků 01.07.10 21:10

No a co se týká těch léčivek, každá má svoje typické stanoviště; chce to googlit a googlit…

 
Angua
24 příspěvků 01.07.10 21:16

Tak vidíš, já jsem si myslela, že když vyryju kapradinu a přesadím, že by si toho třeba jako nevšimla, že je jinde a rostla dál :lol: :lol: :lol: To je docela složité s tou houbičkou, fakt není jednodušší způsob? To se to i do zahrad vysazuje takto? 8-o

Ta předdinosauří je moc zajímavá :palec:

S kvítkama máš pravdu, porozhlédnu se po okolí a něco určitě najdu…

 
mucenka
95 příspěvků 01.07.10 21:24

Ahoj,jen malý dodatek,já kapradí v lese vyryju a na zahradě zasadím a roste,myslela jsi to dobře a jde to taky tak.

 
Angua
24 příspěvků 01.07.10 21:26

Mucenka - super, tak to určitě zkusím, rostou nedaleko :mrgreen:

 
Jura007
192 příspěvků 02.07.10 14:42

Ještě k tomu podřezávání stromů, aby neobrůstaly pařezy - Přemek „Receptář“ Podlaha uváděl kdysi v Receptáři takovou metodu, které bych docela věřil. V předjaří se strom uříznemotorovou pilou klasicky na pařez a ten se na řezu natře kašičkou z draselného nebo chilského ledku (jeden díl ledku a jeden díl vody). Pozor, je potřeba vzít krystaly ledku, ne ty granulky na hnojení! Ty granulky mají jako základ hmoty nějakou keramiku a do ní je ledek jenom nasáklý. Takže by efekt byl nulový. No a v průběhu jara pronikne ledek ve vysoké koncentraci do kořenů, vysuší je a tak zabije celý pařez. Pak se suchý pařez zapálí - a celá podzemní část postupně vyhoří. Je lepší to vyhoření provádět na podzim, v horkém létě by se mohlo stát víte co.....

 
Angua
24 příspěvků 02.07.10 14:53

Jako zapalovat pařezy v lese? 8-o To mi nepřijde moc rozumné… Zvlášť na podzim mezi suchým listím… Zas bysme nemuseli řešit výjimku se stavbou, co je blízko u lesa :lol: :lol: :lol: To bysme asi vytáhli traktorem, to by problém nebyl, spíš myslím, když chci nechat jenom jeden kmen z pěti a zabránit tomu, aby mi to obrůstalo - jestli to normálně ušmiknout a doufat nebo se to něčím natírá… :think:

Ale dík stejně, až budu likvidovat nějaký velký pařez, vzpomenu si na to :mrgreen:

 
jahulka
123 příspěvků 06.07.10 12:39

My máme takovou lesní zahrádku. Na části pozemku je dubový les. Stráň pokrývají borůvky. Kapradiny přesazuji z lesa, ujmou se bez problémů. MYslím ale, že záleží na ph půdy. Pokud nikde v okolí nerosou, pak neporostou ani na Vaší zahrádce. Snažila bych se sázet rostliny z okolí. U nás je kyselá půda. Dobře prospívají i maliny a ostružiny, plané růže, vřesy - ty potřebují slunce a sucho. Až přestane pršet, tak zkusím nafotit obrázky. :-)

 
Angua
24 příspěvků 06.07.10 14:13

Jahulka - díky, za fotky budu určitě moc ráda :palec:

Ty kapradiny rostou asi o 200 m dál, je fakt, že tam už může být úplně jiná půda… :think: No, můžu zkusit pár a když uhynou, tak jich tam víc dávat nebudu…

 
jahulka
123 příspěvků 12.07.10 20:47

Tak posílám slíbené foto

 
jahulka
123 příspěvků 12.07.10 20:49

a ještě další..

 
jahulka
123 příspěvků 12.07.10 20:52

a do třetice

 
barac  02.09.10 18:32

Lesní zahrada - úžasné! Hlavně řezat a kátit s rozmyslem… Ke stromům s více kmeny: zásah, který Váš dědeček provedl se jmenuje pařezení a patří k jednomu z nejstarších způsobů hospodaření v lese. Právě habry jej velmi dobře snášejí (dub také, ale jiné stromy by obrážely daleko hůře). Z pařeziny už jen těžko naroste kloudný strom, ale můžou vzniknout různé zajímavé tvary, stačí se zajet podívat do zbytků starých pařezin např. v Českém krasu. Pokud jste ekologičtějšího smýšlení, tak lze v pařezení pokračovat (např. každý rok zkátit několik kmenů, tak aby to nenarušilo celkový vzhled porostu) a dřevo použít k vytápění domku. A pro děcka to může být úžasná džungle!

 
jahulka
123 příspěvků 02.09.10 21:54

Určitě, naprosto souhlasím, navíc habr krásně snáší tvarování. Někdy obrazí i bříza nebo buk. :potlesk:

 
Angua
24 příspěvků 02.09.10 21:58

Díky moc za fotky další tipy :palec:

Jahulko, to vypadá moc dobře - hlavně ta poslední fotka, to je přesně moje gusto :mrgreen:

 
jahulka
123 příspěvků 03.09.10 15:27

No děkuji, děkuji, děkuji :-D

 
Alenka
14 příspěvků 05.09.10 13:33

Jako hrani pro deti muzes udelat neco podobneho, sice to je z vrb, ale treba by to slo i z te vasi dzungle.. http://www.ekodomov.cz/index.php?… http://www.vrbicky.net/fotky.html

 
Angua
24 příspěvků 05.09.10 14:50

Alenko, to vypadá moooc dobře - něco takového z těch suchých větví jsem tu kdesi opodál v lese viděla :-D

 
danuta7
2 příspěvky 06.09.12 08:46
Přírodní zahrada

Prosím, není tu někdo, kdo má zkušenosti se zakládáním a údržbou přírodní zahrady?
Děkuji.

 Váš příspěvek
Další témata z kategorie