Diskuze

Voda v zahradě a zavlažovací systémy

Zálévání vodou z čov


Saxana22 10.05.10

Ahoj, chtěla bych se zeptat, zda máte někdo zkušenost se zaléváním přečištěnou vodou z domácí čov. Jeslti je opravu nutné přerušit zálivku ca měsíc před sklizní, jak je to s UV-lampou (má smysl pořizovat), případně další vaše postřehy :) Děkuji


Reagovat
Re: Saxana22 | Indigos 11.11.14

Ano, není problém s vodou z čov také zavlažovat, tady je o tom více v článku: http://www.cistickaodpadnichvod.cz/…istenou-vodu


Reagovat
BaraF 11.05.10

Jsem chemik-vodař. Záleží jak vám ČOV „šlape“. To se pozná nelépe na rozborech, sleduj hlavně parametr amoniakální dusík (N-NH4), jestli je pod 50 mg/l tak je to OK. Celkový dusík (N anorg, celk)by neměl být přes 100 mg/l. Co se týče mikrobiálního zatížení, nestresovala bych, zalívala normálně, jen rostliny s plody co se neloupou (rajčata, papriky) bych zalívala spíš „na zem“ a ne „na list“ a pořádně bych před konzumací umyla toť vše. UV lampa na odpadní vody, to je zbytečnost (fungovat to nebude), pokud bys trvala na desinfekci OV tak raději jímku a chlorovat (SAVEM).


Reagovat
Re: BaraF | BReke 22.01.13

To jsou silná slova, že UV na dezinfekci vyčištěné odpadní vody nebude fungovat…zvlášť když ve světě se to běžně používá. I když přiznávám, že jsou to spíše městské a obecní ČOV. Ale existují už i aplikace na domovní ČOV. Ano problém bude, pokud odtéká z ČOV větší množství kalu – pak bude UV světlo „stíněno“. ALE s větším množstvím kalu v odtoku bude také problém, když se bude chlorovat – co takhle vznik THM z organických látek? No, jinak bych naopak na odpadní vodu dala sava více, protože ho většina zreaguje s tou organikou a nezbude na „bacouše“.


Reagovat
Saxana22 11.05.10

Moc děkuji za odpověď a kde si mám nechat udělat rozbor přečištěné vody? A kolik to ca stojí? Myslím, že se nám čov po roce už konečně pořádně zaběhla a funguje bez problémů. Ještě se zeptám, jaký má vliv na kvalitu přečištěné vody používání úklidových a mycích prostředků? (snažím se používat ekologické, tedy ovšem ne vše).


Reagovat
BaraF 11.05.10

Rozbory dělají laboratoře, nejčastěji laboratoře Povodí, zdravotních ústavů (dříve hygienické stanice. Vy rozbory neděláte pravidelně (aspoń 4× ročně)? Běžně to bývá povinnost vyplývající z vodoprávního rozhodnutí, které ČOV schvaluje do provozu. Pokud Vám čistírnu dodávala nějaká firma „na klíč“ tak se jich zeptej, možná vzorkují oni, výsledky by ti měli poskytnout. A jinak to není žádná věda, nabereš tak 2l vody do petky úplně až po okraj, dáš do tašky a odvezeš do laborky. Základní rozbor odpadní vody stojí pár stovek (ChSK, BSK5, RAS, NL, dusíky a fosfor), trvá to tak týden (to BSK5 se musí měřit až po 5-ti dnech).


Reagovat
Saxana22 11.05.10

Ne, my rozbory dělat nemusíme, jelikož nemáme vsak, ani výpusť, nejedná se tedy o vodní dílo. Přečištěnou vodu používáme na zalévání – v zimě jsme ji vypustili a vsáklo se to pouze do povrchových vod. Tedy takto nám to bylo povoleno stavebním úřadem. Zjistím, kde se to dělá tady u nás, abych měla aspoň představu, jak čistá přečištěná voda je :)


Reagovat
Serpenton 07.06.11

[citace] BaraF píše: … pokud bys trvala na desinfekci OV tak raději jímku a chlorovat (SAVEM). [/citace]

Moc prosím, mohla by jsi rozvést to zalévání ? Zajímá mne jestli je například vodou z čov možné zalévat brambory, nebo trávu kterou potom žerou králíci ? Já myslel že čov neodstraní viry a bakterie. Nemůže se tak přenést nějaká infekce ? Taky bych se rád zeptal, k čemu je dobré dezinfikovat vodu v jímce ? Kolik toho sava na kolik litrů ? A touto savovanou vodou se zalévat může ? Je nějaká jina, ekologočtější možnost dezinfekce vody v jímce? A existuje něco na hubení komárů v jímce ( dělají si tam líheň ) ? Vím že je to hodně dotazů, ale MOC PROSÍM jestli je to možné, odpověz na všechny. Myslím že tyto informace pomouhou mnoha lidem, kteří se v tom nevyznají – včetně mě. Děkuji moc !!!


Reagovat
BaraF 07.06.11

[citace] Serpenton píše: Moc prosím, mohla by jsi rozvést to zalévání ? Zajímá mne jestli je například vodou z čov možné zalévat brambory, nebo trávu kterou potom žerou králíci ? Já myslel že čov neodstraní viry a bakterie. Nemůže se tak přenést nějaká infekce ? [/citace] Lze, ale riziko přenosu bakterií a virů existuje (ale pokud čistíte na ČOV jen běžné-lidské splašky a nikdo netrpí nějakou infekční chorobou tak by to problém být neměl. Pokud ale kanalizujete přes ČOV i vody z většího chovu zvířat tak tam bych byla opatrná) [citace] Serpenton píše: Taky bych se rád zeptal, k čemu je dobré dezinfikovat vodu v jímce ? Kolik toho sava na kolik litrů ? A touto savovanou vodou se zalévat může ? Je nějaká jina, ekologočtější možnost dezinfekce vody v jímce? A existuje něco na hubení komárů v jímce ( dělají si tam líheň ) ?[/citace] Desinfekcí chlorem se voda zbaví právě bakterií a virů. Savo obsahuje cca 5% aktivního chloru, na zabezpečení pitné vody se chloruje ředěním cca 1:10000, na zalévání bych vodu z ČOV chlorovala stejně nebo ještě o polovinu slaběji tj. 1dl (deci) SAVO na 1–2m3 vody. Nalít, promíchat (ideálně tak 10 min), nechat odstát pár hodin (ať patogeny vychcípají) a pak použít. Pokud je z vody mírně cítit chlor měla by být OK. Ale nepřehánět, ani bramborám aktivní chlor moc nejede, já bych jímku chlorovala tak jako bazén, cca 1× týdně v létě, v zimě 1×měsíčně. Další možnosti desinfekce vody: Chloramin, Chlorové vápno (to používáme i proti líhnutí komárů, ale ve stojaté vodě se komárům daří, vadí jim míchání). „Ekologičtější“ postupy nejsou zdaleka tak účinné a jsou drahé. Na zalévání bych přednostně používala dešťovou vodu (a klidně i na praní a splachování v domě), ale i „recyklovaná“ z ČOV může být vhodná


Reagovat
Re: BaraF | Jiřina S. 29.09.12

[citace] @BaraF píše: Desinfekcí chlorem se voda zbaví právě bakterií a virů. Savo obsahuje cca 5% aktivního chloru, na zabezpečení pitné vody se chloruje ředěním cca 1:10000, na zalévání bych vodu z ČOV chlorovala stejně nebo ještě o polovinu slaběji tj. 1dl (deci) SAVO na 1–2m3 vody. Nalít, promíchat (ideálně tak 10 min), nechat odstát pár hodin (ať patogeny vychcípají) a pak použít. Pokud je z vody mírně cítit chlor měla by být OK. Ale nepřehánět, ani bramborám aktivní chlor moc nejede, já bych jímku chlorovala tak jako bazén, cca 1× týdně v létě, v zimě 1×měsíčně. Další možnosti desinfekce vody: Chloramin, Chlorové vápno (to používáme i proti líhnutí komárů, ale ve stojaté vodě se komárům daří, vadí jim míchání). „Ekologičtější“ postupy nejsou zdaleka tak účinné a jsou drahé. Na zalévání bych přednostně používala dešťovou vodu (a klidně i na praní a splachování v domě), ale i „recyklovaná“ z ČOV může být vhodná [/citace] Podobné informace jsem hledal, čističku vod mám chvíli a právě s dezinfekcí chlorem jsem si nebyla moc jistá..


Reagovat
Serpenton 07.06.11

Tak to byla rychlá reakce, děkuji moc ! :palec:


Reagovat
Kamča_Černá 30.04.13

Asi jsem přehnal trochu uklid a vylil do odpadu až moc všelijkaých čistících prostředků a bojím se o své hodné bakterie v čističce. Myslíte, že tady tohle by mi s tím dokázalo pomoct? http://www.asio.cz/cz/as-aktiv


Reagovat
Kamča_Černá 30.04.13

Asi jsem přehnal trochu uklid a vylil do odpadu až moc všelijkaých čistících prostředků a bojím se o své hodné bakterie v čističce. Myslíte, že tady tohle by mi s tím dokázalo pomoct? http://www.asio.cz/cz/as-aktiv


Reagovat
Pavel_ff 16.07.15

Byl bych s vodou z čističky na zalévání toho co se konzumuje opatrný. Myslím, že nejde vůbec o viry a bakterie, ale hlavně o velký obsah dusičnanů!


Reagovat
Anonymni 30.01.21

Jojo, také jsme nedávno napojovali ČOV na náš zavlažovací systém ( který jsme si nechávali akorát nedávno udělat touto firmou zde – https://www.zavlazovaci-systemy.net/eshop/ ) a za nás veliká spokojenost :-) Určitě můžeme doporučit. Je to nenáročné, finančně to nebolí, takže to řeší spoustu problémů… Mějte se moc hezky a přemýšlejte jinak!


Reagovat
Anonymni 16.04.21

Tak o tom slyším poprvé. Mně nikdy nenapadlo zalévat vodou z ČOV a to ji máme zařízenou dobře, takže funguje. Nechali jsme si veškeré podklady a postupy vypracovat od společnosti Zakra https://covbezuradu.cz/ , ale stejně bych s tou vodou nezalévala. My zaléváme ze studny, takže za vodu neplatíme a voda je čistá i na pití :-) .


Reagovat
Anonymni 31.08.21

My na zalévání v baráčku a na chalupě používali delší dobu dešťovku, pak jsme si ale od https://euroclean.cz/…ahradnictvi/ nechali ošetřit naši vodu a zároveň poprosili o chemickou specifikaci. Díky tomu teď víme, že můžeme zalévat určité typy záhonů i dříve označovanou “kohoutkovou” vodou a dodáme rostlinám ty správné živiny.


Reagovat
Anonymni 04.11.21

Ahoj, my zaléváme květiny vodou z vodovodu, jenom jí necháváme třeba den až dva odstát aby to nebyl pro květiny takový šok a také aby nebyla studená, prý jim to nesvědčí. Co jim ale jak známo hodně svědčí je světlo. V jednom koutě kde máme květiny jsem pořídila stolní lampu a zatím se květinám pěkně daří.


Reagovat
Anonymni 10.12.21

Osobně jsem taky toho názoru, že na zalévání je nejlepší dešťová voda. My dřív zalévali vodou ze studny, ale jak začlo sucho, tak to bylo prostě neudržitelné. Právě z tohoto důvodu jsem si letos pořídil nádrž na dešťovou vodu. Je to super věc. Právě jen díky ní jsem letos mohl zalévat prakticky celé léto i přes to, že vody bylo relativně málo.


Reagovat
Re: Anonymni | Anonymni 18.01.22

V tomto s vámi určitě souhlasím. Zalévání dešťovou vodou je obecně podle mě nejekologičtější. Právě o ekologii se teď tak trochu zajímám, takže si o tom po nocích něco studuji. Hodně se snažím eko myšlenky vnést i do své firmy a postupně se je pokouším nějak implementovat. Začal jsem například s minimalizováním odpadů. Musím se přiznat, že zatím se to docela daří. Před pár týdny jsem totiž zpracovával roční hlášení o produkci odpadů za rok 2021 a oproti předchozímu roku jsme na tom byli podstatně lépe. Doufám, že rok 2022 bude ještě lepší.


Reagovat
Anonymni 23.01.22

O plastové nádrži na dešťovou vodu jsme s manželkou přemýšleli již vloni na jaře, ale bohužel jsme v té době oba dva přišli o práci, takže na to nezbyly úplně finance. Nyní je však situace jiná, oba dva jsme začali pracovat pro pekárnu Náš chléb: http://prace-naschleb.cz/ , kde jsme mimochodem velice spokojeni, a letos už nám na zahradu nádrž určitě přistane :-)


Reagovat

Oblast Lednicko-valtického areálu návštěvníkům nabízí množství historických památek, malebné parky i krásné zahrady. Pojďte strávit dovolenou na Lednicko-valtický areál. Ubytovat se můžete v nejvíce navštěvovaných městech na stránkách ubytování Lednice nebo ubytování Valtice. Pokud před zahradami upřednostňujete přírodu a les, vyberte si chaty k pronájmu na okraji lesa v klidném a tichém prostředí. Dovolená v této lokalitě se vyplatí v každém ročním období a zvláště na podzim, kdy zde probíhají vinobraní.



Máte problém najít potřebné náčiní, když ho nejvíce potřebujete? Máte už dost nástrojů povalujících se bez ladu a skladu v dílně? Poradíme s pořízením vhodného kufru na nářadí.Ynaradi.cz.